niedziela, 15 września 2013

festiwal muzyki teatralnej

http://www.festiwalmuzykiteatralnej.pl
 Podobno piątkowy koncert był niesamowity. Teatr Chorea z Łodzi http://www.oratorium-chorea.pl/dla_dziennikarzy - koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, muzyka Tomasza Krzyżanowskiego. Wspomniane w linku "Oratorium Dance Project"został zwycięzcą plebiscytu Energia Kultury na najważniejsze wydarzenie kulturalne 2011.
Epos o Gilgameszu - partie wokalne wyśpiewano w języku akadyjskim, niektóre z pieśni w  polskim tłumaczeniu.
Niżej tekst Zbyszka Szumskiego - organizatora festiwalu z Teatru Cinema.
 Śmiertelność, z którą się mierzymy i którą za wszelką cenę  staramy się przekraczać, jest opowieścią tego mitu. Gilgamesz wybiera się w podróż do zaświatów, żeby wyrwać bogom tajemnice nieśmiertelności... Ten mit ma pięć tysięcy lat, zawiera wszystkie mity, które pojawiają się później – wprowadzał publiczność w tematykę eposu Tomasz Rodowicz z Teatru Chorea – Ale mit, jeśli chcemy z nim rozmawiać, musi  mówić do nas albo my do niego współczesnym językiem. I taką muzykę współczesną napisał Tomasz Krzyżanowski.
Tekst eposu o Gilgameszu, który poszukiwał tajemnicy nieśmiertelności,  zapisany został pismem klinowym na kamiennych tablicach z drugiego tysiąclecia przed naszą erą. Muzyka Tomasza Krzyżanowskiego, inspirowana współczesnymi brzmieniami, odwoływała się także do tradycji Bliskiego i Dalekiego Wschodu Dwunastoosobowy chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy Befane podbili serca jeleniogórskiej publiczności.
...
- Jak zwykle, zwracamy się w stronę muzyki teatralnej, poszukując w niej świat rytuałów. Jedno z pytań, które powinniśmy sobie zadać, brzmi: według jakiego mitu żyjemy? – mówił Zbigniew Szumski, sprawca festiwalowego zamieszania, podczas inauguracyjnego koncertu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz