wtorek, 7 lutego 2017

2017 - ROK WLASTIMILA HOFMANA

Burmistrz Szklarskiej Poręby 2017 ogłosił Rokiem Hofmanowskim. Jestem w komitecie organizacyjnym stąd wiadomości mam z pierwszej ręki. Między innymi wstępny program, który mogę już chyba pokazać, choć jeszcze się dopina.W każdym razie oficjalne wiadomości będą się pojawiać na stronie miejskiej: http://www.szklarskaporeba.pl/kultura/2017-rok-wlastimila-hofmana.html
W związku z obchodami zbieramy wszelkie możliwe materiały o Hofmanie, a głównie z okresu powojennego, gdyż na ten temat jeszcze nikt nic poważniejszego nie napisał, a bardzo by się przydało. Choćby po to by ocenie jego sztuki przywrócić właściwe proporcje. 
Bo z jednej strony, jako artysta, Hofman w okresie największego rozkwitu twórczości czyli przedwojennym nie był doceniany przez krytyków,  a całkiem zapomniany w okresie powojennym. I choć docenili go za granicą, w Polsce traktowano go jedynie jako jako naśladowcę Malczewskiego.
Wlastimil jako pierwszy Polak został członkiem Wienner Secession Galerie i jako drugi (po Oldze Boznańskiej) członkiem Société Nationale de Beaux-Arts w Paryżu. Wystawiał swoje prace w kraju, a także za granicą – w Paryżu, Monachium, Wiedniu, Berlinie, Lwowie, Kolonii i Pradze3. Jego obrazy zakupiło bawarskie Muzeum Sztuki, a w Paryżu miał indywidualną wystawę ponad dziewięćdziesięciu prac. Dzięki wystawionej w 1921 r. Spowiedzi uzyskał nominację na członka Salonu Narodowego Francji. http://niezlasztuka.net/o-sztuce/mml-hofman/. 
Z drugiej strony,  wartość artystyczna jego sztuki, zwłaszcza powojennej, bywa przeceniana, co widoczne jest tak na rynku sztuki jak i wśród mieszkańców  Szklarskiej. 
Będę tu wrzucać rozmaite informacje. A dziś dwie wersje jednego obrazu "Macierzyństwo", obydwa malowane w 1949 roku.
Pierwszy opisany jest przez Hofmana na odwrocie jako:  "Przy piersi" / "Macierzyństwo" / "Karmiąca matka". Oraz informacja, że jest to portret Janiny z domu Wiszniewskiej z Elżbietką. Wymiary 70 cm x 49 cm. Własność: spadkobiercy rodziny Panowicz. Publikowane za zgodą właściciela.
Drugi publikowany jest w katalogu "Mistrz i uczeń. Wystawa i aukcja prac Jacka Malczewskiego i Wlastimila Hofmana" 15 - 26 stycznia 2000 r. Rempex. Dom Aukcyjny w Warszawie. W katalogu piszą, że obraz przywodzi skojarzenia z "Macierzyństwem" Wyspiańskiego, ale chyba jedynie w zakresie kompozycyjnym, bo formalnie jest inny zupełnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz